Marketing trends in de zorg voor 2023

In de huidige moderne wereld is het woord ‘digitalisering’ vast niet nieuw voor u. Veel sectoren, en zo ook de zorgsector, ontwikkelen zich door het dienstverleningsproces en het zorginhoudelijk proces te digitaliseren. Door de coronacrisis heeft deze ontwikkeling een versnelling gehad en is de digitalisering in volle gang.

Digitalisering

Zaken zoals klantcontact en klantbeleving horen bij de digitalisering van het dienstverleningsproces. Wanneer een zorgvrager tegenwoordig contact zoekt met een zorgverlener is het normaal geworden dat er wordt opgenomen met een telefoon, er op social media informatie te vinden is, per mail contact wordt gehouden en dat er in sommige gevallen zelfs een online chat is tijdens het bezoeken van een webpagina.

De digitalisering van het zorginhoudelijk proces ontwikkelt zich ook erg hard. Echter is deze ontwikkeling wat minder te zien op de voorgrond. Zaken zoals gen- en nanotechnologie, revalidatie met virtual reality en operatierobots worden al ingezet. Kortom, digitaal wordt het nieuwe normaal.

Digitaal wordt het nieuwe normaal. Social media en andere communicatie wordt telkens belangrijker voor een zorgpraktijk.

De juiste communicatie

De communicatie vanuit zorginstanties is de laatste jaren nog belangrijker geworden. Door de ontwikkelingen van nieuwe communicatiekanalen zoals social media is de verspreiding van (nep-) nieuws en andere kritische uitingen enorm toegenomen en toegankelijk geworden voor zorgvragers. Dit zorgt voor een duidelijke vermindering van mensen in het vertrouwen in bedrijven, instellingen en overheden.

Als resultaat hiervan is te zien dat het simpelweg opsommen van feiten minder effectief is geworden om zorgvragers te overtuigen. Redactionele marketing met als focus ‘storytelling’ is tegenwoordig hetgeen dat veel zorginstanties inzetten om zorgvragers emotioneel te raken.

Het gaat om beelden die mensen informeert, vermaakt of iets leert. Denk aan ‘De Frontberichten’ op TV waarin zorgverleners hun verhaal hebben gedaan over hoe het er in de zware coronaperiode aan toe ging in de overvolle ziekenhuizen. Tegenwoordig brengen zorginstanties hun berichten naar buiten door middel van bijvoorbeeld podcasts, user generated content of influencer marketing via social media. Want dit komt het best aan bij zorgvragers.

Binden van medewerkers

Het is voor zorginstanties erg belangrijk om hun medewerkers beter te binden. Door het grote personeelstekort, de hoge werkdruk en het gebrek aan waardering staat de zorgsector erg onder spanning.

Om hier verandering in te brengen is het belangrijk dat er wordt geïnvesteerd in het verbeteren van de emotionele betrokkenheid van werknemers, ook wel ‘employee engagement’. Aandacht voor motivatie, enthousiasme en betrokkenheid is belangrijk. Dit begint met een inspirerende HR-visie, een duidelijke HR-strategie en een goede samenwerking tussen HR, Marketing en Zorg.

Gepersonaliseerde zorg

De digitalisering heeft voordelen en nadelen voor de zorg. We zien dat in veel sectoren het menselijk contact verminderd, terwijl dit persoonlijk contact het belangrijkst is in de zorg. Waar de digitalisering zorg op maat écht mogelijk kan maken door persoonlijke gezondheidsgegevens kan dezelfde gepersonaliseerde zorg leiden tot minder persoonlijk contact.

Om deze reden gaan zorgorganisaties investeren in échte emotionele klantbetrokkenheid. Dit begint met inzicht krijgen in de ‘life journey’ van de zorgvrager met zijn problemen, behoeften en verwachtingen. Een online marketing bureau gespecialiseerd in de zorgsector kan u hierbij helpen. Wilt u sparren met een zorgmarketingexpert? Neem dan gerust contact met ons op.

Medici-Online
De voordelen van social media marketing voor uw praktijk
Hoe vindt u de juiste medewerkers voor uw praktijk?
Hoe gebruikt u social media in uw zorgpraktijk?
Hoe gebruikt u social media in uw zorgpraktijk?
marketingtrends in de zorg voor 2023
Marketing trends in de zorg voor 2023
Het tekort aan personeel in de zorg