Hoe vindt u de juiste medewerkers voor uw praktijk?

De zorgsector kampt tegenwoordig met een serieus probleem en dat is het tekort aan personeel. De corona tijd heeft dit probleem als het ware een duwtje in de rug gegeven en zorginstanties doen er daarom alles aan om dit probleem op te lossen. Recruiters, reclamebureaus en HR-medewerkers draaien overuren in de hoop nieuw personeel te vinden voor zorginstellingen, maar vaak met wisselend succes. Loopt u tegen hetzelfde probleem aan? Wij geven u drie tips om meer kans op succes te behalen, tijdens het werven van personeel.

Tip 1: Persona

Wat zijn de eigenschappen van uw ‘perfecte’ kandidaat? Welke communicatiekanalen bezoekt mijn kandidaat het meest? Wat kan mijn kandidaat overhalen om te solliciteren? Wanneer u vragen zoals deze beantwoordt specificeert u uw ‘perfecte’ kandidaat door een persona te creëren.

Op deze manier prioriteert u het belang van de kandidaat en is de kans groter om waardevolle sollicitanten aan te trekken of te benaderen. Een groot deel van de sollicitanten heeft bijvoorbeeld een te grote bescheidenheid om te solliciteren of voor een andere groep kan de drempel te hoog zijn om te solliciteren. Dit blijkt uit onderzoek vooral zo te zijn in de zorg. Wanneer u ontdekt wat uw persona weerhoudt van solliciteren kunt u beter nadenken over het benaderen van deze specifieke kandidaat, bijvoorbeeld door te solliciteren zonder CV of sollicitatiebrief om de drempel te verlagen.

Tip 2: Transparantie

Veel organisaties verheerlijken vaak hun vacature door zichzelf centraal te stellen. Je leest vaak alleen hoe geweldig de baan is, hoe ideaal de werkuren zijn, wat voor fijne secundaire arbeidsvoorwaarden van toepassing zijn en hoe goed de organisatie is. Aan elke baan zit natuurlijk een keerzijde en dat kunnen in de zorg de onregelmatige werkuren zijn, hoge werkdruk of soms ook lastige patiënten.

Vaak komen onderwerpen zoals dit pas later in de procedure aan bod, of pas wanneer de kandidaat al aan het werk is. Om op langere termijn voor een fijn dienstverband te zorgen is het belangrijk in het begin van het sollicitatieproces al zo transparant mogelijk te zijn over alle onderwerpen. Het is niet de bedoeling om de organisatie af te kraken, maar om duidelijk te zijn over de functie en zowel de mooie en de minder mooie kanten te benoemen. Op deze manier weet de sollicitant écht wat hij of zij kan verwachten.

Tip 3: Kies het juiste kanaal

Jobboards zoals Indeed worden nog veel ingezet om nieuw personeel te werven. Deze communicatieplatformen worden door de meeste bedrijven ingezet en daarom is er veel concurrentie. Om de juiste kandidaten te bereiken is het van belang het juiste kanaal te kiezen. De vraag is: waar bevindt mijn ideale kandidaat zich? Social media is een modern communicatiekanaal waar bijna iedereen zich bevindt, en waarschijnlijk ook uw ideale kandidaat. Via wervingscampagnes op social media, met keuze uit verschillende platforms zoals Instagram, Facebook en LinkedIn, kunt u kandidaten rechtstreeks targetten en is de kans hoger dat hier reactie op komt.

Bij Medici Online hebben wij een unieke strategie ontwikkeld om effectief kandidaten te werven met online recruitment advertenties. Wilt u meer succes met het werven van sollicitanten? Neem dan gerust contact met ons op.

Medici-Online
De voordelen van social media marketing voor uw praktijk
Hoe vindt u de juiste medewerkers voor uw praktijk?
Hoe gebruikt u social media in uw zorgpraktijk?
Hoe gebruikt u social media in uw zorgpraktijk?
marketingtrends in de zorg voor 2023
Marketing trends in de zorg voor 2023
Het tekort aan personeel in de zorg