Hoe gebruikt u social media in uw zorgpraktijk?

De inzet van social media is tegenwoordig onmisbaar als u online relevant wilt zijn. Wilt u potentiële patiënten aantrekken? Of wilt u uw huidige patiënten informeren via het platform waar zij actief zijn? In dit blog leest u 5 regels over de inzet van social media voor uw zorgpraktijk.

Wees persoonlijk

Net zoals in uw praktijk is een persoonlijke benadering belangrijk op social media. Het doel is natuurlijk om uw doelgroep aan u te binden. Dit kunt u doen op twee manieren:

  1. Onderzoek welke content interessant is voor uw doelgroep en speel hierop in. Welke vragen heeft uw doelgroep? Wat interesseert uw doelgroep? Dit zijn belangrijke vragen om erachter te komen welke content relevant kan zijn.
  2. Wees actief en zoek naar interactie. Post periodiek berichten waarmee je om reactie vraagt vanuit de doelgroep.

Goed omgaan met negativiteit

Wanneer u zichtbaar bent op social media is de kans op negatieve reacties altijd aanwezig. De manier waarop u hiermee omgaat is erg belangrijk en draagt bij aan uw algemene uitstraling op social media. Heeft u een negatieve review gekregen? Of wordt er zonder reden negatief gesproken over uw organisatie of praktijk? Ga hier altijd professioneel en respectvol mee om. Mogelijk kan een negatieve reactie of review u inzicht geven in verbeteringen en is de reactie daarom waardevol.

Ongeschreven regels

Het is natuurlijk belangrijk dat alle online berichten netjes en respectvol zijn. Je bezoekers kunnen bestaande patiënten zijn, potentiële patiënten, leveranciers of collega’s. Naar deze doelgroepen is formele communicatie uiteraard belangrijk. Daarnaast gelden wettelijke regels waar u rekening mee moet houden. Op het gebied van geheimhouding geldt bijvoorbeeld dat er niet zomaar informatie mag worden gedeeld die te herleiden is naar een patiënt. Wanneer u een post wilt maken waar een patiënt in te zien is, is het van belang dat de patiënt hier toestemming voor heeft gegeven.

Regelmatig posten

Regelmatig posten zorgt ervoor dat uw doelgroep geïnteresseerd blijft. Echter is te vaak posten ook niet goed en is het belangrijk een balans te vinden hierin. Wanneer er bijvoorbeeld iedere dag wordt gepost kan dit uw volgers irriteren of vervelen. Hier zijn twee tips om relevant te blijven posten:

  1. Analyseer na het posten hoelang uw post relevant blijft. Relevant betekent in dit geval wanneer de post nieuw bereik aantrekt en likes en reacties blijft krijgen.
  2. Wanneer u dagelijks actief bent is het belangrijk verschillende doelgroepen aan te spreken, en niet blijft communiceren naar één doelgroep.

Consistentie

Door middel van een checklist kunt u ervoor zorgen dat u geen mindere of niet relevante content post. Hier volgen 4 belangrijke vragen voor een goede checklist:

  1. Mag uw content online gebruikt worden? Staan er patiënten in beeld die dat mogelijk niet willen? Wees hier bewust van.
  2. Is de spelling en taal in uw post correct? Een tikfout, of verkeerde zinsopbouw is menselijk, maar zorgt voor een onprofessioneel imago van uw praktijk.
  3. Is uw doelgroep actief rond het tijdstip van deze post?
  4. Gebruikt u linkjes naar externe websites of pagina’s? Check altijd of deze linkjes het doen.

Uw Social Media liever uitbesteden? Wij van Medici Online, experts in zorgmarketing, beheren en optimaliseren social media kanalen voor zorgverleners. Meer weten over onze dienstverlening? Neem dan gerust contact met ons op.

Medici-Online
De voordelen van social media marketing voor uw praktijk
Hoe vindt u de juiste medewerkers voor uw praktijk?
Hoe gebruikt u social media in uw zorgpraktijk?
Hoe gebruikt u social media in uw zorgpraktijk?
marketingtrends in de zorg voor 2023
Marketing trends in de zorg voor 2023
Het tekort aan personeel in de zorg